خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مقایسه مقاله نویسی در ایران و جهان

مقایسه مقاله نویسی در ایران و جهان

مقاله یک قسمت طولانی از نوشته ای است که پایان نامه یا تحقیقی را ارائه می دهد. کلمه مقاله بر گرفته از کلمه لاتین “exagium” است که به معنای ارائه یک مورد است.

با توجه به وضوح عدم تناسب بین تعداد دانش‌آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله مقطع دکتری با نیاز جامعه، بازار کار لازم برای این دانش آموختگان فراهم نمیشود. اما این موضوع در وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم کمتر قابل مشاهده است و در این زمینه موفق تر عمل کرده است.

دکتر عباس پاک عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: یکی از دلایل این عدم تناسب را می توان رشد غیر متوازن و غیر کارشناسی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها معرفی کرد. هم اکنون تعداد زیادی دانشگاه در زیرمجموعه وزارت علوم قرار دارند که برای توسعه و کسب برخی امتیازات به تاسیس و برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی روی آورده‌اند. در نتیجه تناسب بین نیاز جامعه و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رعایت نمی شود .

وی ادامه داد: اگرچه وزارت علوم در راستای ساماندهی مراکز آموزش عالی و نحوه تعیین ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها اقداماتی در حال اجرا دارد، ولیکن هم اکنون نیاز جامعه با تعداد دانش آموختگان فاصله قابل توجهی دارد که اصلاح آن زمانبر خواهد بود.

این در حالی است که در برنامه راهبردی دانشگاه‌های دنیا، ماموریت‌های دانشگاه حل مسائل جامعه از جمله بهبود کیفیت زندگی بشر، بهبود شرایط اقتصادی، تربیت انسان‌های مسئولیت پذیر و قانون‌مدار تعریف شده است ولی اگر به ماموریت دانشگاه‌های کشور توجه کنیم، بیشتر به مسائل کمی مانند رسیدن به رتبه اول در میان دانشگاه های جهان اسلام، بهبود رتبه دانشگاه بین دانشگاهای جهان، رسیدن به رتبه اول در بین دانشگاه های یک منطقه و موارد کمی دیگر مواجه می شویم.

ولی مشکل این است که سیاست‌های اصلی، ما را به سمت و سویی هدایت می کند که فقط به چاپ و تعداد مقاله توجه می شود. حتی کیفی شدن فعالیت های پژوهشی، در چاپ مقاله در مجلات با ضریب تاثیر بالا تعریف شده است. در صورتی که باید فعالیت های پژوهشی را به سمت نیازهای جامعه و کاربردی شدن آنها هدایت کرده و مقررات و قوانین هم به نحوی باشد که این شرایط را فراهم کند.

پاک در پایان گفت: دستگاه‌های تصمیم گیرنده در سطح کلان مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، که سیاست‌های کلان کشور و ریل گذاری لازم را برای توسعه آموزش عالی و فعالیت های پژوهشی برعهده دارند، باید به موضوع کاربردی‌ شدن پژوهش‌ها و انجام پژوهش‌های تقاضا محور توجه ویژه داشته باشند.

منبع خبر: ایسنا

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده