خرید از سراسر دنیا


» تاثیر ماه در انتشار گاز متان اقیانوس منجمد شمالی

تاثیر ماه در انتشار گاز متان اقیانوس منجمد شمالی

"ماه" انتشار متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل میکند.

محققان "دانشگاه ترومسو- دانشگاه آرکتیک نروژ" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند ماه، میزان آزادسازی متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل میکند.

هنگامی که اقیانوس قطب از یخ تشکیل شده است، بخش اعظمی از نور خورشید را به جو زمین منحرف می کند ولی با ذوب شدن یخ اقیانوس، آب اقیانوس گرمای بیشتری از خورشید جذب می کند. گرمایش آب اقیانوس، تولید متان توسط میکروارگانیسم های لایه های زیرین خاک را افزایش می دهد که در نهایت به گرمایش آب و هوا می انجامد.

اخیرا، دانشمندان نروژی اظهار کرده اند که ماه آزادسازی متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل میکند. اما این سوال پیش می آید که چگونه امکان پذیر است؟

دانشمندان توضیح دادند که ماه، جزر و مد اقیانوسها را کنترل میکند و این موضوع نیز به طور قابل توجهی بر شدت انتشار متان در اقیانوس قطب شمال تأثیر میگذارد.

دانشمندان این مشاهدات را با استفاده از ابزاری به نام "پیزومتر" (piezometer) انجام دادند. نتایج تغییرات ساعتی فشار و دما، وجود گاز متان نزدیک به بستر دریا را نشان داد که این گاز با تغییر جزر و مد بالا و پایین میشود. این اندازه گیری ها در منطقه اقیانوس منجمد شمالی که قبلاً هیچ آزادسازی متان مشاهده نشده بود، صورت گرفته است. قبلا تنها غلظت عظیمی از هیدرات گاز، نمونه برداری شده بود.

به نظر میرسد جزر و مد بالا میتواند با کاهش ارتفاع و حجم گاز، بر جریان خروجی گاز تأثیر بگذارد.

کنیز گفت: آنچه ما یافتیم غیرمنتظره بود. تغییرات کم فشار میتواند میزان انتشار گاز متان را افزایش دهد اما به دلیل عمق آب، متان همچنان در اقیانوس باقی خواهد ماند. اما در مناطق کم عمق چه اتفاقی میافتد؟ این روش باید در یک دوره طولانی تر در آبهای کم عمق قطب شمالگان انجام شود. در آب کم عمق احتمال رسیدن متان به جو بیشتر است.

 

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده