دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تولید و تجاری‌سازی تجهیزات پیشرفته نوری برای تصویر برداری مغز

تولید و تجاری‌سازی تجهیزات پیشرفته نوری برای تصویر برداری مغز

محققان دانشگاه شهید بهشتی با همکاری پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم اعصاب این دانشگاه موفق به تولید و تجاری‌سازی تجهیزات پیشرفته نوری برای تصویر برداری مغز و بررسی روند بهبود زخم شدند.

فعالیت های چشمگیر در امر طراحی و ساخت سیستم و تجهیزات فنی و تخصصی تصویربرداری مغزی و اپتوژنتیک در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است و درحال حاضر هشت طرح پژوهشی طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم ها درحوزه "نوروفوتونیک " دراین دانشگاه دردست اقدام است.

کار مطالعه، طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته نوری از سال ۹۴ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و هم اکنون سیستم‌های تجاری روش‌های تصویربرداری و کنترل نوری سیستم‌های عصبی طراحی و تجاری سازی شدند.

این تجهیزات شامل دستگاه‌های میکروسکوپ لیزری هم کانون، تصویربرداری Brain surfer ، تصویربرداری اسپکلی لیزری، میکروسکوپ نوری صفحه نازک و اپتوژنتیک است. دستگاه تصویربرداری Brain surfer به منظور برآورده کردن نیاز محققان علوم اعصاب برای مطالعه عملکردی مغز و سلول‌های عصبی طراحی شده است و از این دستگاه از دو روش پایه برای تصویربرداری استفاده می‌شود. هر دو روش به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه فعالیت مغز و یا مجموعه سلول‌های عصبی کشت شده داشته باشند.

 به طوری که در مرحله نخست تصویربرداری با بهره گیری از رنگدانه‌های فلورسنت می‌توان تغییر فعالیت سلول‌های عصبی را در سطح نسبتا وسیعی از مغز ضبط کرد، همچنین این روش قادر است پاسخ سلول‌های کشت شده به محرک‌های خارجی را نیز ثبت کند.

لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در روش دوم تصویربرداری که با استفاده از سیگنال ذاتی سطح مغز صورت می‌گیرد، با تصویربرداری در طیفی خاص، مصرف اکسیژن توسط سلول‌های عصبی اندازه گیری شده و می‌توان نواحی فعال مغز را مشخص کرد. 

این روش برای بررسی روند بهبود زخم، بیماری‌های پوستی مانند سرطان، تشخیص رگ‌های گرفته شده در حین جراحی عصبی، شبکیه چشم و بیماری‌های مربوط به شبکیه، رگزایی، انتقال املاح در گیاهان، نرخ رشد باکتری‌ها و ده‌ها زمینه دیگر استفاده می‌شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده